This is Bolivia (TIB) - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu This is Bolivia (TIB) - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu

This is Bolivia (TIB)

Door: daisy en annemarie

14 Maart 2009 | Bolivia, La Paz

We hebben weer genoeg te vertellen dus het is weer tijd voor een berichtje vanuit Bolivia.
Voordat we richting Bolivia zijn gaan reizen hebben we nog even een Gletcher bewandeld in Patagonie, nl de Perito Moreno. Met ijzeren pinnen onder de schoenen gingen we de gletcher op. Ongelooflijk, we zijn allebei rechtop blijven staan!! Ongelooflijk omdat je loopt als een pinguin en de grond niet altijd even gelijk is. Je gaat behoorlijk berg op en berg af. Maar ook dit hebben we weer overleefd. En het was een geweldige ervaring!! Dit mocht dan ook gevierd worden met een glas whisky met gletcherijs.
Maar dit is nog niet alles. We hebben grote stukken ijs van de gletcher zien breken. Ongelooflijk, het is net alsof er een huis instort. Echt super!

Na een vlucht en zeer vermoeiende busreis van 36 uur waren we dan eindelijk in Potosi in Bolivia. Dit is het hoogste stadje in Bolivia (4060 meter).
Hier zijn we de mijnen in geweest. Is een echte eye-opener als je ziet onder welke omstandigheden die mensen moeten werken. Je kunt bijna niet ademen door het stof en je moet vaak kruipen om ergens te komen zo krap is het. Voor de claustrofoob onder ons, namelijk Annemarie, is dit geen goede combi. Helaas is ze niet verder gekomen dan begane grond.
Voor we de mijnen in gingen hebben we dynamiet gekocht voor de mijnwerkers. En natuurlijk ook een voor onszelf die ze uiteindelijk buiten voor ons hebben aangestoken. En wij houden natuurlijk wel van een knalletje!!!
Daarna lekker naar het duurste restaurant van de stad geweest om lama te eten. Lekker stuk vlees!!

Savonds de bus naar Uyuni gepakt om vervolgens na een paar uurtjes slaap 3 dagen op tour te gaan.
In een grote jeep volgeladen met 8 personen (gids, kok en 6 touristen)gingen we op pad.
Na een korte blik op een treinenkerkhof op naar de zoutvlakten. In 1 woord: GEWELDIG!!!!
Alles zat mee. Het weer was super waardoor het zout mooi glinsterde. En we hebben ons kapot gelachen met het maken van de o zo creatieve foto´s.
Daarnaast was het ongelooflijk om te zien wat je allemaal van zout kunt maken. Eigenlijk bijna alles. Zelfs het hotel met meubilair was helemaal van zout (we weten het zeker want we hebben aan de muur gelikt).
We hebben ook nog even een eiland bezocht tussen de zoutvlakten dat bezaaid was met cactussen. Wat een contrast.
Savonds lag iedereen om 9uur in bed, behalve wij natuurlijk. We hebben een paar flessen wijn geleegd met een grappige Schot. Eigenlijk niet zo´n goed plan op die hoogte (ongeveer 4000 meter) maar ja, de kater komt later.
Dag 2 zijn we door de woestijn gecrosst. Zeer bumpy. We hebben een lagoon bezocht en genoten van het uitzicht op vulkanen en bergen. Smiddags tijdens de lunch lagen we lekker te zonnen en nog geen uurtje later begon het te sneeuwen. Hoe bizar, een witte woestijn. Dit schijnt 2 keer per jaar voor te komen en wij hebben weer het geluk net daar te zijn. Echt prachtig, maar wel koud. Dus, lekker bij de kachel (met een beetje whiskey in de koffie) een kaartje gelegd. De stemming zat er weer goed in.
De volgende dag nog een paar lagoons met verschillende kleuren bezocht. En de Geisers die zich op 5000 meter hoogte boven een vulkaan bevonden.
En het hoogtepunt van die dag: baden in een hotspring van circa 40 graden in the middle of nowhere. Heerlijk!!

Zoals jullie wel lezen gaan we nu in rap tempo Bolivia door. Ook na de tour hebben we 2 uur later een bus naar La Paz gepakt waar we een paar uurtjes geleden zijn aangekomen.
We hebben weer een leuke tijd voor de boeg. We gaan namelijk weer de amazone in. Onze avonturen volgen nog. Hasta luego, Ciao.

PS: We hebben nu pas wat foto´s toegevoegd. Netwerkproblemen, TIB.

PS2: Hier in Bolivia krijg je soms het idee dat je in NL bent. Bij de touroperator zetten ze Rowwen Heze op en in La Paz hebben we heerlijke wortelenstamp met gehaktbal gegeten. Wat een leven.

• 14 Maart 2009 - 14:15

Harm:

geniet elke week van jullie verhalen,moet wel iets bijzonders maken(eten)en jullie naar leuke tenten meenemen.hoop jullie snel te zien.geniet van jullie trips en geluk tijdens de reis.

• 15 Maart 2009 - 13:43

Sandra:

Wat weer een geweldige reis!! Dat lijkt mij ook wel wat. Waar zijn de foto's zodat we mee kunnen genieten? Geniet nog van jullie supervakantie!!!

Liefs, Sandra

• 15 Maart 2009 - 18:25

Opa En Oma Venlo:

Wij zijn iedere keer weer blij als we uit jullie berichten kunnen lezen hoe fijn de reis verloopt en hoe jullie genieten. Nog een maand voor de boeg om nog meer indrukken op te doen!
    groetjes Opa en Oma

• 16 Maart 2009 - 13:39

Nina:

wat gaaf die foto's
    Ik vind het iedere keer weer super om jullie verhalen te lezen.
    Geniet nog maar heel goed van alles want de tijd gaat zo snel.
    Hier is alles hetzelfde geen spectaculair nieuws.

dikke kus

• 16 Maart 2009 - 18:33

Linda Janssen:

Hallo Dames,

Wat super jullie verhalen,ik lees ze steeds met veel plezier!
    Geniet nog lekker van jullie reis,met al die mooie belevenissen.
    Trouwens,ergggg leuke en mooie foto's.
    Anne-Marie,voor ons komt mei ook steeds dichterbij op het werk,zijn erg benieuwd naar de nieuwe locatie.

Heel veel plezier nog,en pas op jullie zelf.

groetjes Linda

• 22 Maart 2009 - 12:00

Brian:

inderdaar erg creatieve foto s !
    veel plezier nog komende maand en een beetje !!
    nog tijd zat ............

x