Welcome to the Jungle - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu Welcome to the Jungle - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu

Welcome to the Jungle

Door: daisy en annemarie

25 Maart 2009 | Bolivia, Rurrenabaque

Eindelijk zijn we weer terug waar we horen...in de jungle!
We zijn vorige week met een klein vliegtuigje naar een klein stadje in de jungle gevlogen. We stapten het vliegtuig uit en voelden ons meteen thuis. Heerlijk die tropische hitte en al dat groen overal.

Als eerste zijn we de pampas in gegaan voor 3 dagen. Dit is een groot bos dat in het regenseizoen (nu dus) helemaal onder water staat.
Dus...alles met het bootje.
Na 3 uur hobbelen achter in de jeep met 9 personen en een boottripje van 2 uur kwamen we aan bij onze lodges.
Het mooiste van alles...we hadden de lodge met de sunsetbar! Dus direct in de hangmat met een lekker koud biertje.
Nadat we ons huisdier Pedro (een aligator) gedag hadden gezegd zijn we savonds op aligatorjacht gegaan. En we hadden prijs... We hebben een kleine aligator gevangen van een jaar oud, die we natuurlijk ook vastgehouden hebben. En daarna weer netjes terug hebben gezet in het water.(Jammer want het schijnt erg goed te smaken.)
Bij terugkomst ging de groep naar bed en hebben wij de fles wisky tevoorschijn getoverd. Tip: neem altijd een fles whisky mee op tours dan krijg je veel geregeld, zoals gratis prive boottripjes!
Heerlijk, varen onder de sterrenhemel met een fles whisky en spaans proberen te brabbelen (we kunnen er nog steeds niks van).
Bij terugkomst had de whisky zijn werk gedaan en heeft onze gids de brug kapot gevaren. Hebben wij weer!
De volgende dag zijn we beestje gaan spotten. We hebben genoeg gezien..een luiaard, tucans, ara´s, capicavara´s, roze dolfijnen en nog wat vogels en kippen. Smiddags zijn we met de dolfijnen gaan zwemmen. Echt super. Ze komen echt naar je toe om met je te spelen als je geluk hebt. Ze kunnen geen kunstjes, want ze leven in het wild, maar dat is dan ook de charme. Het water is donker dus je ziet ze niet aankomen. Best schrikken als je zit te wachten en opeens een dolfijn aan je tenen voelt knabbelen.
Maarja, savonds ging de rest weer naar bed en zijn we met de gidsen een pilsje gaan pakken onder het genot van spaanse jengelmuziek.
Na een paar pilsjes teveel hebben we onze gids naar zijn bed gebracht zodat we nog een paar uurtjes slaap konden krijgen.
Smorgens zijn we na een bumpy bootride (we wijten het aan de gids)op slangenjacht gegaan. Helaas geen anaconda maar wel een boa constrictor! Natuurlijk konden we het niet laten om hem even op te pakken. Arm beestje.
De terugweg was erg modderig. Gelukkig hadden we een goede jeep en een goede chauffeur. Nadeel: wij moesten iedereen helpen en auto´s uit de berm slepen die vast zaten. Vlak voordat we aankwamen kregen we ook nog een platte, maar gelukkig was dat binnen 5 minuten gefikst.
Terug in Rurrenabaque zijn we gaan kijken voor de volgende tour...de jungle.

Na een avond lekker doorzakken in de muskkitobar gingen we met de boot op weg naar de jungle met 6 meiden en 2 indiaanse gidsen. Wat een combi.
Kort samengevat: een leuke tour, veel gewandeld en gezopen.
Vooral de avonden waren super. Eerst een ritueel bij het kampvuur (eren van de god van de mijnen). Hier hoort natuurlijk ook de coca bij die hier veel gebruikt wordt. We zijn ondertussen experts geworden. Hier kauwen ze er niet op, maar maken ze met de cocabladeren, een stukje gekauwde liaan en bakpoeder een dikke prop die je in je wang stopt. Dus met dikke wangen liepen we keer op keer de jungle in.
Daarna in het donker de jungle in op zoek naar beestjes om vervolgens aan het kampvuur de fles whisky te legen. Natuurlijk hoort hier ook een snack bij: gerookte, levende termieten. Je proeft er niet veel van, maarwel grappig om iets te eten dat nog beweegt. Beter kan het toch bijna niet.
De dag erna wormen zoeken in de jungle om mee te vissen. Heerlijk, in de modder rondbatteren en wormen verzamelen. Het heeft wel geloond...we hebben een rog gevangen en catfish die we savonds traditioneel opgediend kregen op grote bladeren. Goed te bikken.
Smiddags ging iedereen sieraden maken van nootjes en dergelijke die we in de bossen gevonden hadden. Niets voor ons dat friemelwerk. Dus...siesta! Na een paar uurtjes slaap inhalen weer de jungle in en daarna weer aan het kampvuur aan de indiaanse whisky. Volgens ons was het terpentine met wat water, maar was wel te drinken.
De volgende dag hebben we de gehele dag regen gehad dus iedereen ging zijn sieraden afmaken, maar wij natuurlijk niet. Wij gaan door de regen met de machete op zoek naar de poema. Helaas, geen poema gevonden. Misschien maar goed anders hadden we het waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen.
We hebben een heerlijke tour gehad, maar was natuurlijk weer veel te kort. Ondanks alle muskietenbeten en die shit sunflies (we zitten echt helemaal onder, alsof we een of andere enge ziekte hebben) hebben we nog niet genoeg van de jungle.

Dus...terug in Rurrenabaque hebben we in de bar een andere tour besproken...trekken door de jungle voor 5 dagen. We hebben de halve apotheek leeg gekocht zodat we morgen kunnen vertrekken. We denken dat het een groot avontuur zal worden. We gaan maar met 5 personen: een gids, een kok, een israelier (die gelukkig spaans spreekt en de rol van vertaler heeft gekregen) en wij natuurlijk. Hopelijk vangen we een lekker beestje dat de kok ons klaar kan maken.

Wie weet overleven we het en kunnen we het nog navertellen. Hopelijk tot snel. Ciao....

• 26 Maart 2009 - 00:11

Nina:

ha dames,

wat gaaf weer, ja jungle lijkt me ook super.
    ik wacht iedere keer weer op jullie verslagje leuk om te lezen.
    geniet er maar lekker van
    tot snel
    dikke kus

• 27 Maart 2009 - 14:56

Sven:

Heej Dames,

Ziet er allemaal super uit. Is wel tof om bij de verhalen ook wat foto´s te kunnen zien. Hebben jullie soep gemaakt van die krokodil op die eerste foto :) ???

Tot ziens en nog veel plezier. Gr. Sven

• 28 Maart 2009 - 10:21

R1:

hallo dames,
    nou Annemarie, wij, Hetty,Sanne,Lilian, misschien ken je ons nog? lezen net je jungle verhaal. na al je verhalen denken we dat je niet meer op de jungle r1 zou kunnen wennen.Hier mis je niet veel. Weinig veranderd, en heel rustig!!! Sanne groeit goed, hetty is gestopt met roken, en ik heb geen geld meer voor de kapper. verder geen belangrijk nieuws. we vinden dat je nu lang genoeg weg bent geweest dus kom over 26 dg eens koffie drinken, zonder likeur en met choc paaseieren
    want je ziet spits. geniet nog effe want daarna is het voorbij met de pret. weer vroeg naar bed en op tijd eruit. cockey is ook hier op zaterdag!!dikke knuffels van ons allemaal

• 28 Maart 2009 - 17:51

Ank & Geert:

Ha (bruine) dames,

We hebben de foto's bekenen, zijn echt leuk.
    Mooie omgeving en vooral de watervallen.

Drink niet teveel.
    Maar op iedere foto staat toch wel een glaasje, Fris?

Geniet er nog van en tot snel.

Groetjes

• 05 April 2009 - 08:04

Jolanda Denissen:

Hey Meiden Nou eindelijk weer eem berichtje uit remunj. Onze laptop deed t niet meer,zodoende een poosje nx van me laten horen.Heb nu alles bij gelezen,te gek,al die belevenissen.Wat zullen jullie moeten wennen aan t hollandse leven.het is nu allemaal even spannend.Gaaf hoor meiden.Maar geniet er nog maar even van! want de tijd gaat nu wel erg snel.Doe voorzichtig en tot gauw.Dikke kus. Jolanda

• 06 April 2009 - 16:54

Chantal:

Hallo meiden,
    Wat een te gekke belevenissen daar!
    Jullie hebben die lieve kleine alligator toch wel weer veilig terug gezet? Ocherm!
    Enne, Anne-Marie als je terug bent, wonen we zowat schuins tegenover mekaar( erg overdreven ).
    Ik ga namelijk deze maand verhuizen naar de Industriestraat! Maar dan vooraan.
    Geniet nog maar lekker extra de laatste dagen en tot gauw!

• 06 April 2009 - 20:05

Monique:

Hallo dames. Nou wat een verhalen gewoon weg geweldig. De jungle is toch wel het toppunt. Ben wel jaloers op jullie. Het zit er bijna voor jullie weer op, wat vreselijk wetend dat het gewone dagelijkse weer te wachten staat. Nou annemarie hopelijk kun je nog wennen, lijkt me niet makkelijk na zo'n fantastische tijd.Ik wens jullie nog veel plezier en geniet nog maar even heel goed en tot gauw weer. groetjes monique

• 07 April 2009 - 06:15

Marielle:

Heej meisjes,
    Ik was een beetje ongerust, we hadden geen mail gekregen van dit bericht maar gelukkig was dat allemaal niet nodig. Heb vanacht slaapdienst gehad... daisy nog een dikke twee weekjes en dan mag jij ook weer. De groetjes van Toos en een dikke kus van Sjef en van mij natuurlijk. Geniet van jullie laatste dagen jungle. Liefs Jel

• 07 April 2009 - 15:42

Brian:

genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    x

• 08 April 2009 - 10:55

Thea:

Ha maedjes,

Ik was een paar verslagen achter,maar ben weer helemaal bijgelezen. Tje, wat een avonturen! Onvoorstelbaar wat jullie meemaken. Blijf goed op jezelf (en elkaar) passen.
    groetjes
    Ger en Thea

• 11 April 2009 - 09:55

Mariet Koch:

Hallo dames
    Eindelijk een bericht mbv mijn eigen notebook. Jullie berichten zijn geweldig,wat jullie toch meemaken.Jullie foto`s en verslagen zijn ontzettend leuk,vooral jullie jungle-avonturen.Nog veeeel plezier
    Groetjes Mariet