Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: daisy en annemarie

05 Maart 2009 | Chili, Puerto Natales

Hola Hola,

Hier komt ie dan, het vervolg van gisteren. We hebben echt iets in te halen!
Maarja, Torres del Paine is een national park in Patagonie in Chili. Doel van de trip: het lopen van de ´hier zo bekende W´.
Natuurlijk zijn we eerst naar een infosessie gegaan, omdat we geen bal verstand hebben van hiken. Daarna inkopen gaan doen (natuurlijk vlak voor sluitingstijd, wat een stress).
Ons overlevingspakket: tent, slaapzak, stove met gasflesjes, kookset (bestek natuurlijk vergeten), ontbijt (soep), lunch (snoep, chocola, pinda´s, mueslirepen in het zoet), avondeten (noodles met soep), 1 paar kleren en that´s it. Gelukkig hoefden we niet voor 5 dagen water mee te nemen. Het water uit de kreekjes kun je gewoon drinken!! Is nog lekkerder dan kraanwater.
Nadat we tot 3uur snachts onze tas hebben gepakt, omdat de tas te klein was, zijn we vroeg vertrokken naar het park voor 5 dagen.
Dag 1: met een volle tas 18 km gelopen in 7 uur (windvlagen van 10km per uur). Het viel ons allemaal wel mee dus toen we bij de refugio (betaalde camping) aankwamen hebben we maar besloten door te gaan tot de free campsite. Foutje,laatste uur alleen maar bergop. Je voeten willen niet meer en zijn loeizwaar, maar stoppen is geen optie. Ben je eindelijk aangekomen moet je eerste je tent opzetten en gaan koken. Als je 10 minuten blijft zitten ben je helemaal niets meer waard. Maar het was zeker de moeite waard. We hadden leuk gezeldschap en prachtig uitzicht op de gletcher.
Dag 2: koken en tent afbreken en met een iets lichtere tas 15 km gelopen in 6 uur (windvlagen van 75km per uur). De blaren waren al aanwezig, dus dat maakt het al iets minder aangenaam. Maar onze grootste angst die dag was of onze tent er niet vandoor zou gaan met de wind. Maar met behulp van een paar dikke stenen heeft hij het gered!
Dag 3: 13 km gelopen in 5,5 uur (windvlagen van 85km per uur). Was echt een leuke weg om te wandelen. Veel riviertjes, modder, bruggetjes, bossen and so on. Met de schoenen en broek onder de modder tot aan de knieen kwamen we aan bij de refugio waar we ons getrakteerd hebben op een lekkere douche (werd ook eens tijd) en een diner.
Dag 4: De beste morgen eruit dankzij de lieve mensen van de refugio die ons getrakteerd hebben op een heerlijk ontbijt en ons van alles toegestopt hebben voor onderweg.
Dus met een volle buik op weg naar de laatste free campsite. 18 km gelopen in 7-8 uur (windkracht geen flauw idee). Het was een prima dag. Blaren hadden we al doorheen gelopen dus dat maakt het weer een stuk prettiger. Leuke wandeling.
Dag 5: om 5 uur opgestaan om met onze slaapzak, muts, sjaal en spullen om onze soep op te warmen naar de Torres te gaan. Het ging allemaal stijl omhoog en het was een zware weg, maar zeker de moeite waard. We hebben de zon zien opkomen, waarbij de Torres rood kleuren. De sfeer was goed en de soep was heerlijk. Een super einde van onze trek door Torres del Paine.
Daarna naar het eindpunt gelopen waar we ons getrakteerd hebben op een lekker koud biertje!
Als je een keer in de buurt bent moet je hier zeker naartoe gaan. Voor ons was het een van de hoogtepunten van onze trip. Prachtige natuur (bergen, meren, gletchers, vallei, bossen) en de sfeer is super.

Nu zijn jullie weer helemaal bijgepraat. We gaan nu richting Bolivia en Peru. Onze laatste landen op het lijstje. Het einde begint al in zicht te komen, maar dat negeren we gewoon. Er staat nog genoeg op de planning, we vervelen ons in elk geval niet.
Tot de volgende keer.

Groetjes Daisy en Annemarie

• 04 Maart 2009 - 15:29

Laura:

hey!!!

hehe, fijn om weer wat te horen! wat zijn jullie sportief bezig! echt supermooie foto's, en in het echt zal het nog veel mooier zijn!
    alvast veel plezier in bolivia en tot snel mails/bels,
    dikke kus lau

• 04 Maart 2009 - 16:44

Maartje:

hee hee,
    echt super mooie foto's. Ben blij weer wat van jullie te horen begonne ons hier al bijna zorgen te maken. Maar supers dat alles zo leuk is. Nog heel veel plezier. En spreken ons snel weer.
    Dikke knuffel Maartje

• 04 Maart 2009 - 20:59

Nina:

ha dames,

leuk om eindelijk weer iets te lezen en te zien foto's.
    Wat gaaf allemaal, en wat een belevenissen.
    Ja carnaval was super, maar volgend jaar word hij ook wel weer super met jullie.
    ik ben benieuwd naar de volgende verhalen, verder hier alles goed, alles hetzelfde.

dikke kus

• 04 Maart 2009 - 21:36

Michelle:

Heey heey,

Wat een helden actie! Vast jammer dat het einde dichterbij begint te komen. Geniet maar van het resterende! Daisy, als je thuis bent ga ik je haar weer pimpen! Ben tevens aan het overwegen om in februari in Suriname te gaan stage lopen. Denken jullie dat het een goed idee is? Is het een beetje gezellig daar? Groetjes Michelle

• 05 Maart 2009 - 14:04

Sandra:

Hé Daisy,

Wat een geweldige reis!! De foto's zijn erg mooi. Ik begin steeds meer te denken dat ik ook daar op vakantie moet gaan!! Veel plezier nog!!

Liefs, Sandra

• 06 Maart 2009 - 11:16

Petra Porteous :

Ben aan het werk, maar wil jullie een ding zeggen Hebben jullie er plezier aan dat wij jaloers zijn. Ik ben het in ieder geval wel Nog veel plezier

• 08 Maart 2009 - 18:24

Sander:

Leuke foto's, mooie verhalen... Ik krijg zowat heimwee naar mijn eigen reizen.

Inderdaad, negeer het aandenderende einde maar lekker. Dat komt vanzelf wel, daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken!

• 08 Maart 2009 - 18:53

Brian:

ziet er erg koud uit ja!!
    hadden wij het nog goed in oostenrijk!!
    tot snel!!

x