No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu

No spang

Door: daisy en annemarie

Blijf op de hoogte en volg

26 November 2008 | Suriname, Paramaribo

We zijn pas bijna een week in Suriname maar het voelt als een paar weken, omdat we ons hier helemaal thuis voelen. We moeten wel nog erg wennen aan de cultuurverschillen maar dat heeft zijn charme. Maar daarover later meer. Net zoals we in Curacao gedaan hebben doen we ook hier niet veel. We slenteren wat rond en geven onze ogen en oren goed de kost. Het enige wat we hier wel genoeg doen is uitgaan. Afgelopen weekend zijn we uitgebreid gaan eten bij 'T Vat en op aanraden van een van de andere gasten in het guesthouse naar het Parbo-feest geweest. Parbo is het merk bier dat hier het meeste geschonken wordt (voornamelijk in literflessen, jogo's genoemd, die je samen deelt) en de brouwerij houdt eens in de paar weken een groot feest. Er waren vooral Surinamers aanwezig dus je kunt je wel voorstellen dat we behoorlijk opvielen. Hier hebben we voor het eerst gezien hoe ze hier in Suriname dansen. Ze noemen het 'wassen' of 'boeken'. Terwijl wij meer zijwaartse bewegingen maken gaan ze hier vooral naar voren en achteren. Bij wassen komt het erop neer dat de jongen achter het meisje staat en de hele tijd dezelfde voorwaartse beweging maakt met zijn heupen. Het lijken net een stel konijntjes. Denk dat jullie er wel een beeld van kunnen maken. We hebben onze ogen uitgekeken. Omdat we nog te veel energie hadden zijn we naar club/discotheek zsa zsa zsu gegaan. Helaas waren hier ontzettend veel nederlanders die als stijve planken de dansvloer onveilig maakten. Er waren ook enkele Surinamers, maar die stonden stil in een hoekje te kijken naar die gekke nederlanders. Dit blijkt de normaalste zaak van de wereld te zijn hier. Afgelopen maandag was het de avond voor onafhankelijkheidsdag en zou het druk worden in de stad. Toen we bij de kroeg kwamen viel het ons op dat de nederlanders vooral op het terras van de kroeg stonden te dansen op Guus Meeuwis, terwijl er aan de andere kant van de weg zeker 50 Surinamers staan toe te kijken met een fles whisky, fles cola, ijs en plastic bekertjes. Echt een heel raar gezicht. Deze tweedeling bleef de hele avond van kracht en de barriere om naar de overkant te lopen leek met het uur groter te worden. Uit nieuwsgierigheid waarom iedereen aan de andere kant stond toe te kijken zijn we maar aan de straat gaan staan (aan de nederlandse kant) en terug staan kijken. Zo hebben we ongeveer twee uur gestaan! Na twee uur durfden een aantal jongens (met een omweg, dus niet de straat oversteken) een aantal meter naast ons te komen staan. We hadden het gevoel alsof we weer op de middelbare school zaten. Ik denk dat jullie nu wel door hebben dat het hier vrij moeilijk is om met mensen in contact te komen, maar het is gelukkig wel gelukt. Het moeilijke hier is dat de mensen hier heel verlegen zijn en tevens bang voor afwijzing. Helaas was het in de tussentijd al 3uur en moesten we ons weer op gaan laden voor de volgende dag, want onafhankelijkheidsdag wordt hier de hele dag door gevierd, van smorgens vroeg tot savonds laat. Die ochtend is natuurlijk niks geworden, maar de rest van de dag was heel gezellig. In de Palmentuin, aan de waterkant en op het onafhankelijkheidsplein stond het vol met kraampjes (de meeste met eten en drinken, veel van de bbq) en was het ontzettend druk. Lekker rondlopen en er was een leuke band met een leuke zanger die goed kon 'wassen'. Het leek een beetje een mix van koninginnendag en het bevrijdingsfestival. Gezellig dus! Savonds zijn we in de palmentuin (waar het tegen die tijd een stuk rustiger was) wat gaan drinken met 'de jongens van de overkant van de straat'. Hier werden nog meer cultuurverschillen ons heel duidelijk. Gelukkig konden zij er ook wel om lachen hoe het gelopen was bij de kroeg. Dit blijkt hier niet normaal te zijn. Ze werden er ook door anderen op aangesproken dat ze met nederlandse vrouwen op stap waren (gelukkig op een positieve manier). Het is zo paradoxaal hier. Als we over straat lopen wordt er van alle kanten getoeterd en geroepen (nog erger dan op curacao), maar als je wat terug zegt of een praatje wil maken zijn ze ontzettend timide en verlegen. Echt heel vreemd. Maar het was gelukkig een hele gezellige avond en we zijn weer wat wijzer geworden over de manier van denken en leven.
Maar even iets anders, waar we ook van stonden te kijken. We zaten aan de waterkant smiddags en hadden al flink wat jogo's geleegd. Ze hebben hier geen toiletten bij de bars, maar veel openbare toiletten. Toen we naar het toilet gingen vroeg de toiletjuffrouw ons wat we gingen doen. Wij natuurlijk raar kijken, maar gelukkig hing er een bord aan de muur dat een kleine boodschap 1SRD en een grote boodschap 2SRD kost. Als je betaald krijg je wat toiletpapier in je handen geduwd (waarschijnlijk afgestemd op wat je betaald hebt). Zo ging het dus ook gisteren in de palmentuin met het enige verschil dat ze van die gammele, plastic verplaatsbare toiletten hadden die bijna omvielen als je erin ging staan. Het doortrekken was een ramp, want je moest met je voet op een pedaal pompen waardoor het hele hokje van links naar rechts schud. Zoals jullie lezen zijn de sanitaire voorzieningen een hele uitdaging. We zijn benieuwd hoe dat in de binnenlanden zal zijn. We gaan maandag 5 dagen naar een dorpje in het binnenland waar we ons moeten wassen in de rivier en we hebben maar niet gevraagd of er toiletten zijn want wie weet...
We hebben er in ieder geval heel veel zin in. We hebben weer genoeg kostbare tijd van jullie in beslag genomen in het altijd drukke en stressvolle Nederland. Gelukkig hebben wij daar geen last meer van. We hebben ons volledig aangepast aan de caribische levensstijl. Wat vandaag niet komt, komt morgen en anders overmorgen. No spang (maak je niet druk). Maar dat kan ook niet anders als het 35 graden ofzo is.
We houden jullie op de hoogte! We gaan maar weer wat rondslenteren en dan thuis lekker douchen. We hebben trouwens al die tijd dat we al weg zijn geen warm water, dus lekker koud douchen. Maar ja, dat hoort erbij.
tot snel, groetjes

Annemarie en Daisy

  • 26 November 2008 - 19:20

    Marieke :

    hoi ladies, gedragen jullie je een beetje of vertellen jullie ons alleen de gecensureerde versie??

  • 26 November 2008 - 19:27

    Rian Vaessen:

    Leuk om te lezen hoe leuk jullie het hebben.Geniet er maar weer lekker van zodat je elke kostbare minuut goed gebruikt. De tijd vliegt, heel veel plezier.

  • 27 November 2008 - 11:17

    Eefje:

    Hoi ladies,

    Ik heb me weer helemaal bij gelezen, het is hier ....weer. Super dat jullie ons op de hoogte houden...

    Groetjes Eefje

  • 27 November 2008 - 23:18

    Laura:

    hey moppies,

    klinkt goed allemaal!
    nog geen warme douche gehad? ook niet in curacao? maja met 35 graden is dat niet zo'n ramp denk ik,
    geniet lekker en heel veel plezier in dat dorpje!
    dikke x lau

  • 28 November 2008 - 09:01

    Caresca:

    hoi dames

    echt leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken daarzo. als ik dat lees allemaal kan ik me precies voorstellen hoe het daar is. ik zou zeggen geniet van jullie tijd en nieuwe ervaringen en tot het volgende bericht.

    groetjes caresca

  • 28 November 2008 - 18:54

    Nina:

    na vanmiddag, wat me heel erg goed heeft gedaan, heb ik jullie verslagje ook even gelezen, ik vind het echt fijn en leuk om zo te lezen wat jullie doen en hoe het gaat.
    Ik zal af en toe aan je teksten denken, als ik me loop te jagen en te stressen hier, hier geld eigelijk hetzelfde wat vandaag niet lukt komt morgen.
    Ik hou jullie ook op de hoogte, van de ontwikkelingen hier.
    tot snel

  • 29 November 2008 - 14:43

    Marielle:

    Heej Dees en Anne,
    Wij zijn zojuist weer gearriveerd in het koude nederland... Heb me effe wat bij kunnen lezen, goed bezig, hoop dat jullie het volhouden om ons zo vaak te amuseren met berichtjes maar ik ben er bang voor haha. Heej het was echt leuk op Curacao! Vermaak jullie en gedraag uch... Daisy, ik ga je binnekort nog ff meelen. Kus Jel

  • 30 November 2008 - 10:40

    Manon :

    Ha Meiden,

    Erg leuk o jullie verhaal te lezen! Lekker genieten, heerlijk!
    Daisy hier gaat alles goed, de kleine zit nog lekker veilig bij mij!! Nog 7 weken en dan ben ik uitgeteld, gaat nu echt snel!
    groetjes Manon

  • 30 November 2008 - 14:57

    Henk Somers:

    He Dames

    Leuk om te lezen, flink verhaal.
    Ben gisteren op Jan Thiel baai geweest.
    Hutje mutje ongelofelijk druk.
    Om 17.00 uur Happy Hour en vliegt naar de bar! Echte Hollanders en 5 min. voor het eind nog zoveel mogelijk bier bestellen.
    Ik vind het hier erg toeristisch. Geef mij toch Suriname maar.
    We gaan woensdag naar Arbua en ben benieuwd wat ik daar aantref
    overigens vind ik Willemstad wel erg mooi en fijn om daar rond te lopen.

    Nou damens was de trip leuk geweest bij NINJANMAN?

    Groetjes Henk

    Naar mijn weten was het schuren althans dat heb ik mee gemaakt!!!!!!

  • 01 December 2008 - 15:10

    Diane:

    Stiekem ga een beetje mee op reis. Visualiseren heet dat toch. Zonder drank is dat echter wat minder. Maar de zonnebank draait momenteel wel extra diensten. Heel veel plezier en pas op met oversteken, eerst naar links kijken en de rest weten jullie wel. Ik krijg hier zolangzamerhand zo de schijt van het weer dat ik stront tekort kom, haha.
    Greetz Diane

  • 03 December 2008 - 21:39

    Sanne:

    Hee dames,

    Leuk weer te lezen hoe het jullie daar afgaat.
    En wij hier maar werken haha, geniet ervan meiden en dat jullie het dansen maar onder de knie krijgen ;) met een lekker koud biertje moet dat wel lukken.

    gr san

  • 04 December 2008 - 16:45

    Brian:

    heeeeeee

    wordn steeds langer jullie verhalen
    de avond weer bijna vol !!!hahahah

    met die sanitaire voorzieningen doet me denken aan de zwarte crossss......
    leuk om te horen dat jullie je top amusren!
    keep on going!!!!

    tot snel !!

    gr X


  • 06 December 2008 - 17:13

    Claudia:

    Hallo dames

    Zo te lezen hebben jullie t goed naar je zin. Met die verlegen mannen blijft de bruidssluier in Suriname weliswaar nog in de koffer!
    Have fun,

    groetjes Claudia

  • 07 December 2008 - 10:06

    Ger En Thea:

    Hoi Anne-Marie en Daisy,

    He, weer lekker alles biejgeleze! Geur zalt neet omkomme van de dorst!! Geur sjrieft ut allemaol hiel beeldend. Erg sjoen om te leze! As ut goot is,zit geur noe weer teruuk oet de binnenlanden. Veur zien hiel beniejd! Vanmiddaag hubbe veur Sinterklaos biej opa. As de kedootjes neet zelf aafgehaold waere, waere ze verloot onger de angere, Anne-Marie. Desse det mer wets! haha
    Geneet der van en toet lezens.

    Ger en Thea

  • 07 December 2008 - 18:09

    Diane:

    We hebben een paar dagen geleden kunnen glijden over de stoeptegeles in Venray, zo glad was het!! Als er een gipsvlucht komt laat ik het wel even weten. Greetz Diaan

  • 12 December 2008 - 15:49

    Petra Porteous :

    Wat kunnen jullie het verhaal gezellig vertellen Het laat me aan de tijd denken dat ik met mijn vriendin door europa op vakantie was maar wij hadden alleen een dagboekje En daar stond vanalles in wat wij dus niet met 3de wilde Delen anders had menig collega iets van een andere indruk van mij dat die oude 'saaie'tante VAN NU Geniet van deze wilde jaren de wc of hoe het heten magVan avond gaan we als afscheid uiteten mert Meartijn AMMER ERGENS WANT IK VOND HEM EEN GESCHIKTE KNAAP gROETJES PETRA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

Afscheid is zwaar

20 April 2009

Pocahontas Blanco

25 Maart 2009

Welcome to the Jungle

14 Maart 2009

This is Bolivia (TIB)

05 Maart 2009

Torres del Paine

Actief sinds 14 Okt. 2008
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 26557

Voorgaande reizen:

05 November 2008 - 24 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: