Onze eerste Hindoestaanse kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu Onze eerste Hindoestaanse kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van daisyenannemarie - WaarBenJij.nu

Onze eerste Hindoestaanse kerst

Door: daisy en annemarie

27 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Allereerst hopen we dat jullie allemaal een leuke kerst hebben gehad met lekker eten en veel plezier. Bij ons is dat aardig gelukt!
We zijn op kerstavond netjes naar de nachtmis gegaan. We hadden gehoord dat de priester goed kon zingen, maar we dachten even dat we in de foute kerk beland waren. De (blanke) priester stond als een dirigent te zwaaien en uit volle borst mee te krijsen. Het kwam er dus op neer dat we anderhalf uur lang onze lach in moesten houden en elkaar niet aan konden kijken uit angst voor de slappe lach. Dat werd nog eens versterkt door een soort 'Disney-moment' uit de Lion King waarbij ze een kwartier nodig hebben om het kindje Jezus in de kribbe te leggen. Weten jullie nog dat die aap met Simba op de rots staat en hem laat zien aan het hele koninkrijk? Nou, dat was hier ook het script, alleen waren wij de toeschouwers. Wel een unieke ervaring. Trouwens, de hosti blijft hier niet plakken aan je gehemelte. Je mag hem eerst in de wijn dompelen. Erg lekker, een tip voor de kerk in Nederland. Tevens is gebleken hoe lang Daisy al niet meer in de kerk is geweest. Toen de priester haar de hosti wilde overhandigen en iets mompelde (waarschijnlijk: het lichaam van Christus) snapte ze niet wat hij bedoelde, dus zegt ze maar gewoon uitbundig 'Ja'.
Voor eerste kerstdag waren we uitgenodigd bij onze gastvrouw van het appartement waar we wonen. De hele Hindoestaanse familie was aanwezig. En 1 ding is zeker, het is geheel anders dan bij ons. Ze had een heel buffet gekookt met Surinaamse gerechten. Heel erg lekker! Er was een keyboard en karaoke uitrusting (met microfoons en al). De hele middag (8 uur lang) werd er gezongen en gedanst. Terwijl wij de microfoon ontlopen wordt er daar bijna ruzie gemaakt wie het liedje mag zingen. Gelukkig klonk het beter dan bij de priester in de kerk. Echt een supersfeer! We wilden nog de stad in maar dat is niet meer gelukt, we waren echt pan-gaar.
Tweede kerstdag zijn we lekker met z'n tweeen gaan chinezen. Het was gezellig druk in de stad, dus zijn we nog maar even de kroeg in gedoken. Gezellige kerst gehad dus!
In Suriname is de maand December een echte feestmaand. Elke avond zijn er overal feesten met bekende bands of DJ's. Omdat we niet meer de jongste zijn hebben we besloten ons hier niet in mee te laten slepen. We zoeken een paar feestjes uit, maar slaan er ook genoeg over. Dj Jean was gezellig en we gaan waarschijnlijk naar Partysquad volgend weekend. Maar we gaan morgen eerst een nachtje uitrusten op White-beach. Daar gaan we weer, gewapend met ons hangmatje, pompelmoes en meloen onder een afdakje liggen op het strand. Wat een leven!! Dan kunnen we alvast opladen voor nieuwjaar.
We hopen dat iedereen net zo zeer van de kerst genoten heeft als wij. Zo niet, dan zou een ticket Suriname voor de kerst volgend jaar een echte aanrader zijn. Voor het geval we niet meer op de site schrijven voor nieuwjaar: IEDEREEN EEN GOEIE ROETSJ GEWENST!!!

Groetjes Annemarie en Daisy

• 28 December 2008 - 11:30

Guusje:

fijne vekansie daisie.

en ik hoop dat je het heel leuk vind.

en ik hoop dat je mooi weer hept.

van guusje.

• 28 December 2008 - 12:08

Oma En Opa Van Essen:

Op 1e kerstdag hebben wij bij Frank en Marielle het familie kerstbuffet gehad. Daisy we hebben je daarbij gemist!!! We zijn blij dat jullie je zo goed amuseren. Voor jullie allebei een prettige jaarwisseling en een heel goed en gezellig 2009.

• 28 December 2008 - 20:18

Rian Vaessen:

Hallo vakantie gangers.
    Wat een leventje zeg,jullie in de hangmat en wij hier in de vrieskou. Maar je weet ik zou niet willen ruilen, blijf dan maar werken. Wel wil ik jullie beiden een heel fijn en gezond 2009 wensen.En Daysie ben je nu alweer plannen aan het maken voor de volgende kerstdagen?? Doei tot de volgende keer

• 31 December 2008 - 17:48

Henk:

Hoi Daisy en Annemarie

Blijft nog maar lekker lang weg. Ik kan de draai hier maar niet vinden. Het is koud en nog eens koud. En iedereen zit maar binnen.
    Heb er veel last van dan ik gedacht had.
    De Antillen , we hebben alle eilanden gedaan.
    We hadden samen een super leuke tijd maar ik hoef NOOIT maar naar de Antillen.

Nou fijne jaarwisseling in het mooie en aparte Suriname.
    En de groeten aan de mooie jongens!!!!!!!

Mazzel Henk

• 03 Januari 2009 - 13:54

Petra Porteous :

Ik kan het me al helemaal voorstellen hoe dat geklonken moet hebben Annemarie heb jij niet in een deuk gelegen Ik weet dat ik niet meer bij zou komen Volgens mij hebben jullie lol voor twee Happy New Year bij the way

• 03 Januari 2009 - 13:56

Petra :

P.s. de groetjes van Marielle dit zit nu naast mij

• 03 Januari 2009 - 22:38

Diane:

Way to go girls!!! Onvergetelijk deze feestdagen. Jullie kleinkinderen zullen nog de slappe lach krijgen van 2 van die unieke Nederlandse meiden die in Suriname naar de mis gaan. Feestjes overslaan is begrijpelijk maar toch ook een beetje pijnlijk. Vooral voor ons Limburgse abonnees op jullie weblog. Wie zaater, wie sjaeler de zeiver vanoet zuid emerika. Heel veel plezier en CHILL ZE !!!!

• 03 Januari 2009 - 22:43

Wim Coenen:

Bekiek ut maar. Ich hub ut kaat en geer lik doa op det strantj. Ich krieg doa zoa de sjiet van det ich strontj tekort kom. Toch de beste wensen voor 2009. Ik wou dat ik 30 jaar jonger was, dan had ik het wel geweten, en jullie ook.